Blijvend-In-Balans

 

Eiwitrijk dieet kan de kans op diabetes verhogen.

Niet alleen snelle suikers, maar ook eiwitrijke diëten, zoals die van internist Frank van Bellum
("Dr. Frank") kunnen de kans op diabetes verhogen.
Dat ontdekte voedingswetenschapper Ivonne Sluijs van het Universitair Medisch Centrum in
Utrecht die op 31 maart promoveert op dit onderwerp.

In Nederland lijden ongeveer 740 duizend mensen aan diabetes, 90 procent hiervan heeft
diabetes type II (ouderdomssuiker). Snelle koolhydraten kunnen de kans op diabetes vergroten,
maar ook een eiwitrijk dieet kan dat effect hebben.

Over de rol van eiwitten bij het ontstaan van diabetes is nog weinig bekend.
Sluijs analyseerde in haar onderzoek gegevens uit het Nederlandse deel van een grootschalige
Europese studie. Die bevat informatie over leefstijl en gezondheid van ruim 38 duizend personen
uit Amsterdam, Doetinchem, Maastricht en Utrecht en omgeving in de leeftijdsgroep van 20 tot
70 jaar. Tijdens de onderzoekperiode kregen meer dan 900 deelnemers diabetes.

Sluijs concludeert dat mensen vaker diabetes krijgen als ze meer eiwitten eten.
"Tien gram meer eiwit per dag verhoogt de kans op diabetes met 16 procent.
Dat zijn voor het grootste deel dierlijke eiwitten, zoals melk en vlees.
Gemiddeld halen mensen de helft van hun energie uit koolhydraten, 35 procent uit vet en
15 procent uit eiwit. Maar het vervangen van 5 procent van de dagelijkse energie-inname
in vetten of koolhydraten door eiwitten verhoogt de kans op diabetes met 30 procent".

Zij plaatst vragtekens bij diëten met een hoog eiwitgehalte, waartoe een dieet als van internist
Frank van Berkum ook zou kunnen worden gerekend. "Het is nog onduidelijk of die diëten wel
gunstig zijn. Mogelijk hebben ze een ongunstige invloed op de suikerhuishouding."

bronnen:
UMC Utrecht 18 maart 2011
de Volkskrant 19 maart 2011

Terug naar boven.