Het voedingscentrum adviseert elke dag een handje ongezouten noten per dag te nemen. Maar welke noot kun je dan het beste eten? De walnoot is tegenwoordig erg populair omdat deze als ‘supernoot’ te boek staat, bijvoorbeeld als brainfood. Om erachter te komen hoe gezond walnoten zijn ten opzichte van andere noten vergelijken we de walnoot met de amandel, cashew- en hazelnoot.

 

Een handje noten per dag

Het voedingscentrum benoemt in het eetadvies niet welke noten je het best kan eten. Alle ongezouten noten zijn in het algemeen een  goede bron van ijzer en vitamine B1 en helpen bij het verlagen van het gehalte slecht cholesterol in het bloed. Daarnaast bevatten noten in het algemeen  vooral onverzadigd vet. Toch zijn er onderling ook verschillen tussen de noten.

 

Amandel versus walnoot

Zowel de amandel als de walnoot is officieel geen noot, maar een vrucht. Het grootste verschil tussen beide ‘noten’ is het verschil in voedingswaarde. Amandelen bevatten meer koolhydraten, waar de walnoot meer onverzadigde vetten bevat. De amandel bevat daarentegen weer meer vezels, waar de walnoot de meeste antioxidanten bevat.

 

Walnoot versus cashewnoot

Het grootste verschil tussen walnoten en cashewnoten is de verhouding koolhydraten en eiwitten. Cashewnoten bevatten in het algemeen meer eiwitten en behoorlijk meer koolhydraten. In cashewnoten zitten wel meer mineralen als ijzer, magnesium en zink.

 

Hazelnoten versus walnoten

De hazelnoot en walnoot lijken qua voedingswaarde vrij veel op elkaar. Beiden bevatten een soortgelijk verhouding aan vetten, eiwitten en koolhydraten. De hazelnoot bevat meer vezels, maar in de walnoot zit meer omega 3 verzuren, die tegenwoordig heel populair zijn.

 

Hoe gezond zijn walnoten? Het is maar net wat je belangrijk vindt. De walnoot scoort in het algemeen goed door het lage percentage koolhydraten en omdat de noot goede vetzuren bevat. Daarnaast bevatten walnoten ten opzichte van de andere noten de meeste antioxidanten. Walnoten zijn dus inderdaad op bepaalde vlakken gezonder.